Elli dört farzdan elli birinci farz Allah teâlâya bir şeyi şirk[1] koşmamaktır.
Allahu Teâla şöyle buyurdu:
“Lekad keferalleżîne kâlû innallâhe huvelmesîhubnu meryem vekâlelmesîhu yâ benî isrâîle budûllâhe rabbî verabbekum innehu men yuşrik billâhi fekad harramallâhu aleyhilcennete veme vâhunnâr vemâ lizzâlimîne min ensâr / Andolsun, Meryem oğlu Mesih, kesinlikle Allah’tır, diyenler küfre sapmıştır. Oysa Mesih'in dediği: Ey İsrailoğulları, benim de Rabbim, sizin de Rabbiniz olan Allah'a ibadet edin. Çünkü O, kendisine ortak koşana şüphesiz cenneti haram kılmıştır, onun barınma yeri ateştir. Zulmedenlere yardımcı yoktur.” (Maide 72)
İbn Abbas, Hazreti Resulden, şu rivayeti yapmıştır:
“Ümmetim üzerine şirk, karıncanın yumuşak taş üzerindeki hareketinden daha gizlidir.”
Ebu Hureyre (ra) ise şu hadisi nakletmiştir:
“Bir kimse ki halka gösteriş için namaz kıldı o kişi Hakk’a şirk koştu. Bir kimse ki desinler için tasadduk da bulundu o kimse Allah teâlâya şirk koştu.
Ameller niyete bağlı değer kazanmaktadır. Demek hulusi kalp ile sadece Allah için yapılmayan ibadetler de birer şirktir.
Yine Efendimiz (sav) buyurdu:
“Allah’a şirk koşmak günahların en büyüğüdür.”
Şirk ve bilinçli inkârın bağışlanmayacağı bildirilmiştir.
“Şüphesiz ki Allah, kendisine eş koşulmasını asla bağışlamaz; bundan başka günahı, dilediği kimse için bağışlar. Kim Allah’a ortak koşarsa, gerçekten iftira ederek pek büyük bir günah işlemiş olur.” (Nisa 48)
“Allah'la birlikte hahamlarını ve rahiplerini de rabler edindiler. Meryem oğlu Mesih'i de öyle. Oysa kendilerine, tek olan Allah'tan başkasına ibadet etmemeleri emredilmişti. Ondan başka hiçbir ilah yoktur. O, onların ortak koştukları her şeyden uzaktır." (Tevbe 31)
“Allah asla evlat edinmedi. O’nun yanı sıra hiçbir tanrı da yoktur. Öyle olsaydı her tanrı kendi yarattıklarını yanına alır ve onlardan biri diğerine üstün gelmeye çalışırdı. Allah o müşriklerin isnat ve nitelendirmelerinden münezzehtir." (Mü’minun 91)
“Oysa yerde ve gökte Allah'tan başka ilahlar olsaydı, yer de gök de bozulup giderdi. Hükümranlığın sahibi olan Allah, onların nitelemelerinden çok yücedir.” (Enbiya 22)
[1] Şirk: Bir şeyi ortak yapmak. Yüce Allah’ın ilahlığında, sıfat ve fiillerinde ve Rab oluşunda ortağı, benzeri ve eşinin olduğuna inanmaktır. Kuran'a göre en önemli iman sorunu olan şirk, Allah'a ortak koşmak, bir şeye veya din bilginlerine, şahıslara ilahi özellikler atfetmek, Allah adına dinde kanunlar koymak anlamına gelir. Şirk eyleminde bulunanlar müşrik olarak isimlendirilir.
Allahu Teâla şöyle buyurdu:
“Lekad keferalleżîne kâlû innallâhe huvelmesîhubnu meryem vekâlelmesîhu yâ benî isrâîle budûllâhe rabbî verabbekum innehu men yuşrik billâhi fekad harramallâhu aleyhilcennete veme vâhunnâr vemâ lizzâlimîne min ensâr / Andolsun, Meryem oğlu Mesih, kesinlikle Allah’tır, diyenler küfre sapmıştır. Oysa Mesih'in dediği: Ey İsrailoğulları, benim de Rabbim, sizin de Rabbiniz olan Allah'a ibadet edin. Çünkü O, kendisine ortak koşana şüphesiz cenneti haram kılmıştır, onun barınma yeri ateştir. Zulmedenlere yardımcı yoktur.” (Maide 72)
İbn Abbas, Hazreti Resulden, şu rivayeti yapmıştır:
“Ümmetim üzerine şirk, karıncanın yumuşak taş üzerindeki hareketinden daha gizlidir.”
Ebu Hureyre (ra) ise şu hadisi nakletmiştir:
“Bir kimse ki halka gösteriş için namaz kıldı o kişi Hakk’a şirk koştu. Bir kimse ki desinler için tasadduk da bulundu o kimse Allah teâlâya şirk koştu.
Ameller niyete bağlı değer kazanmaktadır. Demek hulusi kalp ile sadece Allah için yapılmayan ibadetler de birer şirktir.
Yine Efendimiz (sav) buyurdu:
“Allah’a şirk koşmak günahların en büyüğüdür.”
Şirk ve bilinçli inkârın bağışlanmayacağı bildirilmiştir.
“Şüphesiz ki Allah, kendisine eş koşulmasını asla bağışlamaz; bundan başka günahı, dilediği kimse için bağışlar. Kim Allah’a ortak koşarsa, gerçekten iftira ederek pek büyük bir günah işlemiş olur.” (Nisa 48)
“Allah'la birlikte hahamlarını ve rahiplerini de rabler edindiler. Meryem oğlu Mesih'i de öyle. Oysa kendilerine, tek olan Allah'tan başkasına ibadet etmemeleri emredilmişti. Ondan başka hiçbir ilah yoktur. O, onların ortak koştukları her şeyden uzaktır." (Tevbe 31)
“Allah asla evlat edinmedi. O’nun yanı sıra hiçbir tanrı da yoktur. Öyle olsaydı her tanrı kendi yarattıklarını yanına alır ve onlardan biri diğerine üstün gelmeye çalışırdı. Allah o müşriklerin isnat ve nitelendirmelerinden münezzehtir." (Mü’minun 91)
“Oysa yerde ve gökte Allah'tan başka ilahlar olsaydı, yer de gök de bozulup giderdi. Hükümranlığın sahibi olan Allah, onların nitelemelerinden çok yücedir.” (Enbiya 22)
[1] Şirk: Bir şeyi ortak yapmak. Yüce Allah’ın ilahlığında, sıfat ve fiillerinde ve Rab oluşunda ortağı, benzeri ve eşinin olduğuna inanmaktır. Kuran'a göre en önemli iman sorunu olan şirk, Allah'a ortak koşmak, bir şeye veya din bilginlerine, şahıslara ilahi özellikler atfetmek, Allah adına dinde kanunlar koymak anlamına gelir. Şirk eyleminde bulunanlar müşrik olarak isimlendirilir.