Sözlerin en güzeli ilahi kelamdır. Sözcüklerle konuşma, meramını dille ifade etme insana verilen ilahı
bir lütuftur. İnsanı yaratan ve ona beyanı öğreten Allah'tır.( Rahman,3-4) Hz. Âdem’i var edip, ona varlıkların isimlerini öğreten Allah'tır.( Bakara, 31) Söz, insanın evrene açıldığı ve yüreğindekini dışarıya açtığı bir mucizevi ayettir. Sözler vardır.
O'nun sözüyle yok, var olur.
Ve söz, Âdem’in dilinde tövbe olur.
Ve kimi sözler, İbrahim'e sınama olur.
Ve Musa sözle kelam olur.
Ve söz, Meryem'de sükût olur.
Ve İsa ile söz, insan olur.
Ve söz, gün gelir insanın azalarına tercüman olur.
Ve söz, Allah'ın olur.
Ve söz, Allah'tan olur.
Ve Allah'ın sözü, yükseklerde olur.
Ve kâfirlerin sözü, yerlerde sürünür.
Ve söz, hoş bir ağaç gibi hoş olur.
Ve söz, habis bir bitki gibi habis olur.
Ve söz, azap olur.
Ve söz, kesin/fasl olur.
Ve söz, baki olur.
Ve söz, takva olur.
Ve söz, değişmez olur.
Ve söz, Rabbin sözü olur.
Ve Rabbin sözüne ağaçlar kalem, denizler mürekkep olsa, arkasından denizler yedi katı daha çoğaltılsa yetmez olur. (Lokman/27)
Ve söz, yerinden oynatılıp tahrif edilen söz olur.
Ve söz, sâlih amelle O'na yükselen hoş söz olur.
Ve söz, kerim elçinin sözü olur.
O söz, sözlerin özü olur. (Hadislerle İslam cilt.3, s.375)
Söze kulak verip, en güzeline uyanlar övülür. (Zümer /18 ) Onun nezdinde sözün değeri, hakikati ne kadar yansıttığı ile ölçülür. Sözün büyüsü belki de buradan ileri gelmektedir. Söz ihya ettiği gibi, imha da eder. Söz hazinelerinin anahtarları kendine verilen Kutlu Nebi, sözlerin en latifini, en veciz ve en anlaşılır biçimde söyler, konuşurken tane tane konuşur, anlatırken dinleyenler rahat kavrasın diye sözlerini tekrarladı. Bir hadisi şerifinde "Bana dili Rabbim öğretti ve en güzel şekilde öğretti ve bana sözün özü verildi. (Müslim-Mesacid-5) buyurmuştur.
Allah Resulü, ümmetini faydasız, lüzumsuz lakırdılara karşı ikaz eder. Malayaniyi terk edebilenin ne güzel bir müslüman olacağını ilan (Tirmizi-Züht,11) ederek, samimiyeti sözün özü sayardı. İnsanların kalbini esir almak için yapmacık sözler söyleyenleri, ağzını eğip bükerek gösteriş için söz sarf (Tirmiz-Edep,71) edenleri Allah'ın sevmediğini haber verir.
Nebevi uyarılarda; Sözün emanet olduğu; sorumsuzca sarf edilen sözlerden söz sahibine sorumluluk getireceğini hatırlatır, Müminin dil uzatan, insanlara lanet okuyan, çirkin, kaba, bayağı sözlerle hakaret eden biri olamayacağının sürekli vurgulardı. (Hadislerle İslam cilt.3, s.378) Çünkü insanın insanlığa sadakatinin nişanesi hoş sözdür. “Hoş/güzel söz sadakadır”. (Buhari-Cihat,128) Kutlu Nebi, insanlığa sözün büyüsünü içinde saklayan şu çağrıyı yapar: "Her kim Allah'a ve ahiret gününe inanıyorsa, ya hayır söylesin ya da sussun (Buhari-Rikak,23)
İnsan söylediklerinin sorumluluğunun farkında olarak şu ilahi ikazı hiçbir zaman aklından çıkarmamalıdır. “İnsan hiçbir söz söylemez ki onun yanında (yaptıklarını) gözetleyen (ve kaydeden) hazır bir melek bulunmasın.”(Kâf /18) Öyleyse ağzımızdan çıkacak her söze dikkat etmeliyiz, sözlerimizi iyice düşündükten sonra söylemeliyiz. Düşünmeden söylediğimiz sözlerin, insanlarla aramızda kırgınlıklara, yol açabileceği gibi toplumda sevgi, saygı, kardeşlik, birlik ve beraberlik duygularının zedelenmesine sebep olarak hesap gününde de karşımıza çıkacağını unutmamalıyız.
FIKIH KÖŞEMİZ
Karınca duası diye bir dua var mıdır?
Halk arasında Hz. Süleyman döneminde yaşanan bir kuraklık sırasında bir karıncanın yağmur yağması amacıyla yaptığı dua olarak inanılan ve bu sebeple “karınca duası” denen dua, güvenilir hadis kaynaklarında yer almamaktadır. Halk arasında yaygın olan bu duanın içeriği, Esmâ-i Hüsna’dan bazılarının sıralanması, Allah Teâlâ’ya yönelik bazı hitaplar ve bereket talebinden ibarettir. İçeriğinde dine aykırı bir yön bulunmayan söz konusu duayı okumakta sakınca bulunmadığı söylenebilir.
bir lütuftur. İnsanı yaratan ve ona beyanı öğreten Allah'tır.( Rahman,3-4) Hz. Âdem’i var edip, ona varlıkların isimlerini öğreten Allah'tır.( Bakara, 31) Söz, insanın evrene açıldığı ve yüreğindekini dışarıya açtığı bir mucizevi ayettir. Sözler vardır.
O'nun sözüyle yok, var olur.
Ve söz, Âdem’in dilinde tövbe olur.
Ve kimi sözler, İbrahim'e sınama olur.
Ve Musa sözle kelam olur.
Ve söz, Meryem'de sükût olur.
Ve İsa ile söz, insan olur.
Ve söz, gün gelir insanın azalarına tercüman olur.
Ve söz, Allah'ın olur.
Ve söz, Allah'tan olur.
Ve Allah'ın sözü, yükseklerde olur.
Ve kâfirlerin sözü, yerlerde sürünür.
Ve söz, hoş bir ağaç gibi hoş olur.
Ve söz, habis bir bitki gibi habis olur.
Ve söz, azap olur.
Ve söz, kesin/fasl olur.
Ve söz, baki olur.
Ve söz, takva olur.
Ve söz, değişmez olur.
Ve söz, Rabbin sözü olur.
Ve Rabbin sözüne ağaçlar kalem, denizler mürekkep olsa, arkasından denizler yedi katı daha çoğaltılsa yetmez olur. (Lokman/27)
Ve söz, yerinden oynatılıp tahrif edilen söz olur.
Ve söz, sâlih amelle O'na yükselen hoş söz olur.
Ve söz, kerim elçinin sözü olur.
O söz, sözlerin özü olur. (Hadislerle İslam cilt.3, s.375)
Söze kulak verip, en güzeline uyanlar övülür. (Zümer /18 ) Onun nezdinde sözün değeri, hakikati ne kadar yansıttığı ile ölçülür. Sözün büyüsü belki de buradan ileri gelmektedir. Söz ihya ettiği gibi, imha da eder. Söz hazinelerinin anahtarları kendine verilen Kutlu Nebi, sözlerin en latifini, en veciz ve en anlaşılır biçimde söyler, konuşurken tane tane konuşur, anlatırken dinleyenler rahat kavrasın diye sözlerini tekrarladı. Bir hadisi şerifinde "Bana dili Rabbim öğretti ve en güzel şekilde öğretti ve bana sözün özü verildi. (Müslim-Mesacid-5) buyurmuştur.
Allah Resulü, ümmetini faydasız, lüzumsuz lakırdılara karşı ikaz eder. Malayaniyi terk edebilenin ne güzel bir müslüman olacağını ilan (Tirmizi-Züht,11) ederek, samimiyeti sözün özü sayardı. İnsanların kalbini esir almak için yapmacık sözler söyleyenleri, ağzını eğip bükerek gösteriş için söz sarf (Tirmiz-Edep,71) edenleri Allah'ın sevmediğini haber verir.
Nebevi uyarılarda; Sözün emanet olduğu; sorumsuzca sarf edilen sözlerden söz sahibine sorumluluk getireceğini hatırlatır, Müminin dil uzatan, insanlara lanet okuyan, çirkin, kaba, bayağı sözlerle hakaret eden biri olamayacağının sürekli vurgulardı. (Hadislerle İslam cilt.3, s.378) Çünkü insanın insanlığa sadakatinin nişanesi hoş sözdür. “Hoş/güzel söz sadakadır”. (Buhari-Cihat,128) Kutlu Nebi, insanlığa sözün büyüsünü içinde saklayan şu çağrıyı yapar: "Her kim Allah'a ve ahiret gününe inanıyorsa, ya hayır söylesin ya da sussun (Buhari-Rikak,23)
İnsan söylediklerinin sorumluluğunun farkında olarak şu ilahi ikazı hiçbir zaman aklından çıkarmamalıdır. “İnsan hiçbir söz söylemez ki onun yanında (yaptıklarını) gözetleyen (ve kaydeden) hazır bir melek bulunmasın.”(Kâf /18) Öyleyse ağzımızdan çıkacak her söze dikkat etmeliyiz, sözlerimizi iyice düşündükten sonra söylemeliyiz. Düşünmeden söylediğimiz sözlerin, insanlarla aramızda kırgınlıklara, yol açabileceği gibi toplumda sevgi, saygı, kardeşlik, birlik ve beraberlik duygularının zedelenmesine sebep olarak hesap gününde de karşımıza çıkacağını unutmamalıyız.
FIKIH KÖŞEMİZ
Karınca duası diye bir dua var mıdır?
Halk arasında Hz. Süleyman döneminde yaşanan bir kuraklık sırasında bir karıncanın yağmur yağması amacıyla yaptığı dua olarak inanılan ve bu sebeple “karınca duası” denen dua, güvenilir hadis kaynaklarında yer almamaktadır. Halk arasında yaygın olan bu duanın içeriği, Esmâ-i Hüsna’dan bazılarının sıralanması, Allah Teâlâ’ya yönelik bazı hitaplar ve bereket talebinden ibarettir. İçeriğinde dine aykırı bir yön bulunmayan söz konusu duayı okumakta sakınca bulunmadığı söylenebilir.